Versnelde verandering is de enige constante

Versnelde verandering is de enige constante

Televisie, radio en telefoon. Ze deden er allemaal zo’n veertig jaar over om een doelgroep van 50 miljoen mensen te bereiken. Angry Birds kostte het een maand. Pokémon slechts een week.

-
Sander Duivestein - trendwatcher en schrijver

Televisie, radio en telefoon. Ze deden er allemaal zo’n veertig jaar over om een doelgroep van 50 miljoen mensen te bereiken. Angry Birds kostte het een maand. Pokémon slechts een week. Technologieën van vandaag versnellen in een razend tempo. En dat zet druk op de ketel voor bedrijven die vooruit willen. Het digitaal Darwinisme is on. Het is adopt or die!

Maar hoe transformeer je een oude dinosaurus, stevig met de poten in de vorige eeuw geplant? Het wemelt van de oude besjes die het digitale strijdperk niet overleefd hebben. En het krioelt van de nieuwe, frisse en kleinschalige bedrijfjes die slim en behendig in de gaten gesprongen zijn. Bedrijfjes die met nieuwe technologieën en minimale bezetting snel opschalen en de markt veroveren.

Technologieën van vandaag versnellen in een razend tempo

Traditionele, hiërarchische bedrijven leggen dan ook het loodje als ze niet innoveren en de vertaalslag niet maken. Als ze niet durven te experimenteren, geen verbindingen leggen met startups en geen kansen aangrijpen om hun cultuur te veranderen. Je kunt als organisatie niet meer rustig achterover leunen en denken dat jouw fantastische bedenksel je jarenlang winst en profijt op gaat leveren. Sneller dan ooit ben je ingehaald door anderen en in één klap overbodig gemaakt.

Eigenlijk leven we in een krankzinnig tijdperk. Niet alleen voor bedrijven, maar ook voor mensen. De impact van kunstmatige intelligentie en robotisering kun je nauwelijks overschatten. Technologie is niet goed of slecht, maar zeker ook niet neutraal. Zodra er iets wordt uitgevonden, wordt er een chain of events in gang gezet. En kun je maar beter aan boord springen voordat je hopeloos achterblijft.

Wil jij niet steeds hetzelfde uitgesleten pad volgen? Maar een radicaal andere weg kiezen en je concurrenten een stap voor zijn? Begin dan bij mijn keynote op 28 maart a.s. tijdens CiberXperience2017!

Check hier het volledige programma.


tags:
CiberXperience2017
Digital Transformation