Van boekentas naar tablet

Van boekentas naar tablet

Langzaam maar zeker dringt de digitale revolutie ook het onderwijs binnen. Maar hoe spring je daar als educatieve uitgeverij op in? En hoe zorg je ervoor dat je een leidende positie behoudt in het van oorsprong traditionele veld waarin je opereert?

-
Frank van Rooij CIO Malmberg

Langzaam maar zeker dringt de digitale revolutie ook het onderwijs binnen. Maar hoe spring je daar als educatieve uitgeverij op in? En hoe zorg je ervoor dat je een leidende positie behoudt in het van oorsprong traditionele veld waarin je opereert?

In de digitale wereld komen veel expertises samen die we helemaal niet in huis hadden.

Malmberg bestaat inmiddels 136 jaar en het grootste deel van die jaren hielden we ons bezig met het papieren product. Daarvan wisten we hoe het werkte en daarbij voelden we ons als een vis in het water. Met de komst van Cd-roms begon er al wat te veranderen. Met de niet te stoppen opmars van digitale middelen wisten we dat we niet konden achterblijven. Dus hebben we stevig ingezet op de transformatie naar digitale lesmethoden.

Van boekentas naar tablet

Dat ging natuurlijk niet zomaar. In de digitale wereld komen veel expertises samen die we helemaal niet in huis hadden. En dat betekende een enorme impact op onze productportfolio, werkprocessen en werkcultuur. De eyeopener? Dat we stiekem een softwarebedrijf moesten worden en daar alles van moesten weten. De invulling? Een compleet nieuwe afdeling met developers, testers en softwarearchitecten opzetten. Productontwikkeling zit zo dicht in het hart van ons bedrijf, dat kun je simpelweg niet outsourcen.

Tijdens CiberXperience op 28 maart vertel ik in mijn inspiratiecase alles over de valkuilen en best practices van onze digitale transformatie. Ik ga in op verandering in managementstijl, zelfsturende teams en een verregaande co-creatie met de klant. Vooral dat laatste is een belangrijke factor voor succes. Een leermiddelenapp is tenslotte zoveel gecompliceerder dan een werkboek. Er zijn legio functionaliteiten, allemaal ontworpen om het beste uit elke leerling te halen. Dan is het fantastisch als je dat product in intensieve samenwerking met je doelgroep kunt ontwikkelen.

Is jouw organisatie ook bezig met het digitaliseren van traditionele producten en wil je ervaringen uitwisselen? Volg dan mijn inspiratiecase op 28 maart.

Check hier het programma.


tags:
Digital Transformation
CiberXperience2017