Een andere blik op SAP Analytics Cloud

16-4-2019

Een andere blik op SAP Analytics Cloud: de fakkeldrager voor SAP's Intelligent Enterprise

Lees ook de voorgaande blog "Analytics Cloud in 2019: SAP gooit de beuk erin!" en de opvolgende blog "De concurrentie bijbenen met een blik op de toekomst: SAP Analytics Cloud accelereert in 2019"!

Wanneer aan ons de vraag gesteld wordt: “Vind jij Analytics Cloud meer een oplossing voor zakelijke of technische gebruikers?”, is ons antwoord duidelijk: “Voor beiden, én voor iedereen daar tussenin.” Dit laat zien dat Analytics Cloud (SAC) vanuit een ander oogpunt bekeken moet worden dan haar directe concurrentie, en waarom het een van SAP’s belangrijkste oplossingen is in hun streven naar the intelligent enterprise. In welke context zouden we dan wél naar SAC moeten kijken?

clouds
SAP Analytics Cloud is voor zakelijke gebruikers, technische gebruikers en iedereen die daar tussenin zit.

Bouwen aan een visie

In mijn vorige blog vertelde ik over mijn ervaringen met de laatste (beta) functionaliteiten in SAC. SAP heeft deze (en enkele andere nieuwigheden) voor hun Cloud frontend tool drie weken geleden gepresenteerd op het Gartner Data & Analytics Summit in Orlando. In de periode na deze berichtgeving werd het duidelijk dat SAP nog steeds actief the intelligent enterprise promoot door middel van de positionering van SAC. Niet erg verrassend, wel gewaagd: deze positionering zet SAC niet in de beste positie om te concurreren op aspecten die onderzoeksbureaus zoals Gartner en Forrester als essentieel zien (zie onderstaand).

graph

 

Toch blijft SAP trouw aan haar visie die draait om the intelligent enterprise, waarvan SAP denkt dat het dé volgende stap is naar optimaal eenvoudig en intelligent ondernemerschap. Volgens SAP is de belangrijkste voorwaarde dat intelligentie in het DNA van een bedrijf thuishoort; van logistiek tot klantenservice en van human resources tot IT. Business Intelligence, of Analytics, speelt een belangrijke rol in het realiseren hiervan. Om intelligente beslissingen te maken, moet elk onderdeel van een bedrijf toegang hebben tot duidelijke en betrouwbare informatie. Om dit mogelijk te maken, moeten business analytics effectief geïntegreerd zijn in de dagelijkse processen van diezelfde organisatie. De uitdaging ligt bij de vraag: hoe maak ik deze data voor iedereen beschikbaar, zonder de informatie-uitwisseling in de weg te staan en zonder deze te complex te maken? Met de toenemende diversiteit in volume en formats, is dit een uitdaging. Zoals SAP in één van hun eerdere publicaties ook aangaf: “Soms is innovatie de optelsom van drie dingen: een oud probleem, een groot idee en een nieuwe technologie.”

Analytics als een platform

Veel bedrijven hebben problemen met correct datagebruik, doordat ze te weinig data hebben of juist te veel. Misschien begrijpen ze de data niet, of misschien kunnen ze het niet begrijpelijk maken. In een notendop: data kan extreem waardevol zijn, maar het wordt een last als het niet getransformeerd kan worden tot informatie.

Het grote idee is een manier om krachtige doch simpele analytics toegankelijk en gebruiksvriendelijk voor iedereen te maken, niet alleen voor BI of IT personeel (laat staan consultants). Meerdere grote partijen zoals Microsoft, IBM, Oracle en Tableau hebben hier allemaal hun eigen visie op, maar SAP slaat hier een iets andere weg in.

De crux zit in het laatste gedeelte: een nieuwe technologie. SAP benadert SAC als veel meer dan een rapportage-en-dashboard tool. Toen het officieel geïntroduceerd werd in 2015 - als een evolutie van de Cloud for Planning tool - was het SAP’s doel om een product te leveren dat een brede capaciteit had aan analytische functionaliteiten voor alle mogelijke gebruikers, gebundeld in één product. Als we kijken naar de releases van vorig jaar en de updates van de roadmap voor 2019, is de conclusie dat SAP zich nog steeds aan deze strategie houdt. Het inlopen op concurrenten als Tableau of PowerBI op het gebied van pure rapportagefuncties, heeft ogenschijnlijk een lagere prioriteit. In plaats daarvan ligt de focus op het creëren van een analytisch platform dat meer dan één manier van interactie aanbiedt aan haar gebruikers en dat data succesvol omvormt tot essentiële informatie voor de gebruiker.

Net als de concurrentie biedt SAC rapportage-en-dashboard functionaliteiten, maar kunnen gebruikers hiernaast ook beschikken over applicatieontwerp (in ontwikkeling), planning functionaliteiten, machine learning algoritmes en, misschien wel het meest ondergewaardeerd, een methode om met data te communiceren via ‘natuurlijke’ taal (Natural Language Processing). Het onderscheidend vermogen van SAP zit hier in het feit dat al deze functionaliteiten op één platform worden samengebracht. Zo is de mogelijkheid om custom R-scripts en visualisaties toe te passen ook aanwezig binnen Analytics Cloud, maar is machine learning het meest effectief wanneer je het niet ziet. Functies zoals Smart Discoveries, Smart Predict en Predictive Scenarios stellen je daarbij nog in staat om diepgaande business vraagstukken op te geven in gangbare taal. Deze functies worden door SAP gelabeld als ‘search to insight’; ze zijn precies het soort van laagdrempelige applicaties die de kracht van machine learning bruikbaar maken voor de massa; niet alleen aan data scientists of statistica met een achtergrond in coderen.

Toegegeven, SAC heeft niet de in-tool modeling functionaliteiten die PowerBI wel heeft, en het beschikt ook niet over de tot in detail in te richten visualisaties van Tableau. Zelfs de handige samenwerktools van Qlikview ontbreken. Er is dus zeker ruimte voor verbetering en tevens zijn er genoeg business cases die beter te beantwoorden zijn met een SAP-concurrent. Maar, laten we eerlijk zijn: dat is geen nieuws en het is ook zeker niet waar de kracht van Analytics Cloud zit. Het doel van SAC in het SAP-portfolio is het aanbieden van één enkel, multifunctioneel platform voor het analyseren van data in het organisatorisch IT-landschap. Een plaats waar data vanuit overal in jouw landschap omgezet kan worden in waardevolle informatie, door de juiste persoon op het juiste moment. Ook al is het zo dat lang niet alle functionaliteiten op het beoogde niveau zitten, toch ben ik van mening dat SAC een leidende rol speelt binnen SAP’s visie van de intelligent enterprise, en dat de tool een belangrijke rol kan spelen binnen organisaties die een soortgelijke ambitie nastreven. Het pakt de problemen die gepaard gaan met data en business analytics op een compleet andere manier aan vergeleken met zijn concurrenten; een manier die gefocust is op het ondersteunen van een breed publiek via een centraal platform.

Koers houden en meters maken

De recente aankondiging in Orlando bracht tevens wat welkome updates voor SAP’s frontend oplossing. Er zijn maar liefst honderd extra databronnen aangekondigd (vooral SAP-eigen), alsmede een groter aanbod aan live-data connecties (b.v. integratie met BW/4HANA 2.0). Vooral de uitbreiding aan opties voor live-dataverbindingen, een gebied waar SAC een unieke ‘data-does-not-leave-the-source’- aanpak hanteert, is een mooie ontwikkeling. Bovendien bundelt SAP Analytics Cloud nu samen met de Analytics Hub (niet de Data Hub!), wat organisaties in staat stelt om één centraal toegangspunt voor hun analytische content te hanteren, voor zowel SAP als non-SAP bronnen. Dit is een stap in de goede richting, vooral omdat het (potentiële) klanten wat bewegingsruimte geeft wat betreft integratie, ondanks het feit dat de Analytics Hub ook zeker zijn tekortkomingen heeft. Voor de volledige aankondiging kun je SAP’s News Center checken.

Het is duidelijk dat Analytics Cloud niet de meest krachtige of flexibele front end analytische tool op de markt is, noch is het de beste keuze als het gaat om visualisatie- of inrichtingsopties. Het is echter een ideale oplossing voor organisaties die op zoek zijn naar een centraal platform waar de gemiddelde zakelijke gebruiker relevante data kan terugvinden en analyseren. En hoewel technologieën als machine learning, artificial intelligence en predictive analytics grote hoeveelheden gegevens vereisen om effectief te zijn, wat aardig wat complexiteit aan de situatie toevoegt, kan SAC de kracht van deze functies benutten zonder de gebruiker lastig te vallen met diezelfde complexiteit. Dit is het punt waar ik terugga naar de uitspraak aan het begin van deze blog: SAC is voor zakelijke gebruikers, technische gebruikers en iedereen die daar tussenin zit. Dit doel wordt gerealiseerd door de beoogde doelgroep op een eenvoudige manier te bereiken, met de visie van the intelligent enterprise in het achterhoofd. Het is lastig te zeggen of deze strategie voor voldoende onderscheidend vermogen binnen een intensieve markt zorgt, maar SAP legt hiermee wel een stevige basis voor toekomstige ontwikkelingen.

Business Thema's

IT-Trends

Partners van deze blog

SAP

Kennismaken?

nl.info@ciber.nl

Binnen één werkdag reactie

Onze locaties

Bekijk onze locaties

Contact
2.0.2